Mikor lesz kész a weboldal? A válasz az együttműködésben rejlik

Egy weboldal sikeres elkészítése, nemcsak a magabiztos technikai tudáson múlik, hanem a megbízó és a web designer közötti gördülékeny kommunikáción is. Most megmutatom, mitől lehet eredményes az együttműködés, hogy az idő nekünk, és ne ellenünk dolgozzon.

Amikor egy új weboldal készítéséről van szó, az első kérdések egyike szinte mindig az: Mikorra lesz kész a weboldal? – amire egyáltalán nem könnyű válaszolnom, hiszen ez nem csak tőlem függ, hanem a megbízón is múlik.

Még úgy is, ha a megbízó pontosan tudja, mit szeretne: meddig tartson a görgetési élmény a főoldalon, kattintáskor merre forduljon a navigációs gomb, vagy mekkora legyen a pop-up ablak.

Az intuíció itt nem elég

A saját bőrömön tanultam meg, hogy a weboldalkészítéshez nem elég az intuíció, mert ez egy többösszetevős munkafolyamat. Valóban elengedhetetlen hozzá a magabiztos technikai tudás, ahogyan a szépérzék és a kreativitás is, de ez még mindig csak az alap. Egy szemetgyönyörködtető, hatékonyan működő, és könnyen fenntartható weboldalhoz sokkal, sokkal több kell.

Mert hiába mutatósak a grafikák, fogadható be könnyen a weboldal szövegezése, ha nem adnak egyértelmű utasításokat a látogatónak arra vonatkozólag, hogyan veheti igénybe a felsorolt szolgáltatásokat, hol vásárolhat meg egy terméket, vagy miért ne maradjon le egy eseményről.

Egy web desingernek tisztán kell látnia a folyamatokat, előre kell tudnia gondolkodnia, kellő rendszerismerettel és részletorientáltsággal kell rendelkeznie ahhoz, hogy vezetni tudja a honlap látogatóit.

A kifogástalan eredményért pedig szükséges a weboldalkészítés folyamatának az ütemezése, és annak pontos követése, a megbízó részéről is.

Kommunikáció a folyamat minden szakaszában

Az első weboldalak készítésekor úgy gondoltam, elég, ha minden az én fejemben van. A gyakorlat hiányában, tévesen úgy véltem, nem terhelem a megbízót azzal, hogy folyton egyeztetek vele, és megoldom helyette a hiányos anyagok pótlását, legyen az egy át nem adott grafika, egy hibás telefonszám, egy félig megfogalmazott mondat, vagy sérült logó fájl.

Újságíróként megszoktam, hogy bárminek utána tudok nézni, meg tudom oldani, de web desingerként tisztáznom kellett magamban és a megbízóban, hogy mi nem az én feladatom. Mert rengeteg plusz időt és energiát emészt fel, ami egyikünknek sem jó.

Megtörtént példával élve, nem tarthat egy weboldal elkészítése csak azért hónapokig, mert a megbízó hetekig nem szedi össze a 456 féle nyílászáró termékének a képanyagát és leírását, és nekem kell a különféle gyártókkal egyeztetnem a vizuális tartalmak felhasználhatóságáról. Nem mondom, hogy nem volt érdekes kiigazodni a különféle ablakkönyöklők, alumínium ablakok és függönyfalrendszerek között, de webdesingerként nem tartozik a feladataim közé. Még feláron sem.

Ahogyan az sem elvárható, hogy egy félig kész weboldal esetén változtassunk a színeken, törüljünk egy struktúrát borító szekciót, vagy kicseréljünk egy külső CRM rendszert, egy teljes webáruházat vagy egy analitikai eszközt, mert a megbízó valahol meglátott valami mást, ami megtetszett neki.

Mert, bármilyen harmadik féltől származó szolgáltatás integrálása, beállítása, tesztelése és finomhangolása időigényes lehet. Az ilyen típusú integrációk késlekedése is befolyásolhatja a projekt határidejét.

Vagyis: a weboldal készítése során sok olyan lépés és módosítás van, amit a megbízó menet közben kérhet, sőt döntenie kell. Ugyanakkor fontos, hogy a megbízó tisztában legyen a változtatásokkal járó időbeli és költségbeli hatásokkal is.

Mikor lesz kész a weboldal?

Egy közösen és világosan átbeszélt ütemtervezés kitér a tartalmi elemek leadásának határidejére, a designkoncepció, a drótváz, a weboldal látványterv elkészítésének esedékességére, az esetleges módosítások körülményeire, a tervek elfogadásának módjára, és az elkészült weboldal tesztelésére vonatkozó elvárásokra is.

A szöveges anyagok, a vizuális elemek, az audiovizuális tartalmak, a funkcionális és technikai adatok meghatározzák a weboldal minőségét. Amennyiben a megbízó nem határidőre adja át ezeket, az jelentős késedelmet okoz az egész weboldal kivitelezésében. Ahogyan az is, ha azok elkészítettése, beszerzése, megvalósítása várat magára. Célszerű már a legelején tisztában lenni azzal, mi az, ami hiányos és ha kell, külső szakértő bevonását kérni: fotográfus, ügyvéd, 3D grafikus stb. személyében.

A tesztelési fázis is kulcsfontosságú. A megbízó számára időt kell biztosítanom arra, hogy kipróbálja a weboldalát, és jelezze az esetleges hibákat vagy hiányosságokat. Ha a tesztelési fázis nem megfelelő, akkor az további késedelmet okozhat.

Ha már a kezdetek kezdetén listaszerűen, betarthatóságot figyelembe véve közösen határozzuk meg a feladatokat, akkor reális választ adhatok arra a kérdésre: mikor lesz kész a weboldal?
Életszerűbb lesz annál az információnál, miszerint egy átlagos méretű weboldal esetén 3-6 héttel kell számolni. Mert akkor felmerül a kérdés, hogy mekkora is egy átlagos méretű weboldal…

Összesítve:

Ahhoz, hogy egy új weboldal valóban szép legyen, hatékonyan működjön és elkészüljön a kívánt határidőre, kulcsfontosságú a jól megtervezett ütemezés és a folyamatos kommunikáció mindkettőnk részéről.

    Comments are closed

    Vonzó és stílusos, személyre szabott weboldalak készítése, és más digitális megoldások
    2021-2024 Kommunikáció Neked | Polgár Ágnes újságíró-web designer